מכון שי דף הבית » אסטרולוגיה בראי היהדות
איך מותר לבדוק מפות לידה אסטרולוגיות?
הרי יהודים הם מעל למזל.
האם המזל משפיע? הרי הקב"ה הוא המשפיע?
**************
במאמר זה נעשה מעט סדר במותר ובאסור באבחון לפי מפות לידה בהשקפה יהודית.
(חלק מהמקורות מהספר "האיצטגנינות באספקלריה של תורה" של הרב אליעזר הכהן פישר שליט"א)
**************
אלה שעדיין לא נחשפו לתועלת המדהימה של האבחון לפי מפות לידה
מתייחסים לעיתים בביטול לאבחון – "אין מזל לישראל" ו"ישראל מעל למזל".
אך אם נעמיק בחז"ל, אנו רואים שהם התייחסו בכובד ראש וברצינות מעמיקה לנושא השפעת המזלות:
"ותאמר לאה בא גד ותקרא את שמו גד", ופירש רש"י: "בא מזל טוב".
האם לאה אמנו האמינה בכוח המזלות?!
אנו רואים בגמרא התייחסויות רבות להשפעת המזלות:
בגמרא מועד קטן (כח.) אמר רבא:
חיי, בני ומזוני – לא בזכותא תליא מילתא אלא במזלא תליא מילתא.
בגמרא שבת (קנו.) ישנו פירוט של השפעת המזלות:
אפינקסיה דרבי יהושע בן לוי האי מאן דבחד בשבא
(רש"י – הנולד באחד בשבת – יום ראשון)
יהי גבר ולא חדא ביה מאי אילימא ולא חד לטיבו
( רש"י: יהא אדם שלם במדה אחת יהא ולא אחת בו ממדה אחרת ולקמן מפרש לה ואזיל).
וכאן הוא מונה את תכונות האדם כשיוולד בכל יום מימות השבוע, בגין שכל יום מושפע מכוכב לכת אחר.
אמר להם רבי חנינא צאו ואמרו לו לבן לוי, לא מזל יום גורם אלא מזל שעה גורם:
האי מאן דבחמה (נולד בשעה שהשמש שולט)
יהי גבר זיותן, יהי אכיל מדיליה ושתי מדיליה ורזוהי גליין, אם גניב לא מצלח.
האי מאן דבכוכב נוגה (נולד בשעה שהירח שולט)
יהי גבר עתיר וזנאי יהי מאי טעמא משום דאיתיליד ביה נורא. וכו' וכו'
וכתב הרמב"ן (במיוחסות רפג) והובאו חלק מדבריו בבית יוסף (קעט)
"מכל מקום, אין דברים אלו מדוקדקים, אפילו כפי אותה חכמה:
שלא מזל יום, ולא מזל שעה, גורמים,
אלא במבטי כוכבים של שנאה ושל אהבה" (הזויות בין הכוכבים קובעות את ההשפעה).
ומאריך שם להוכיח מכמה סוגיות בגמרא, "שמותר לשמוע להם, ולהאמין דבריהם.
מאברהם, שאמר נסתכלתי באצטגנינות.
ומדר' עקיבא, דהוה דאיג אמלתא דברתיה טובא. ולאחר שנצלה דרש משום צדקה נצלה ממיתה.
ובביאור הגר"א למשלי (כב ו):
כי האדם א"א לו לשבור דרכו, כלומר מזלו שנולד בו. כמו שכתוב: האי מאן דבצדק יהיה גבר צדקן כו'.
וכשנולד במזל רע, אז ע"ז ניתנה הבחירה ביד האדם שיוכל לאחוז במזלו לאיזה דבר שירצה
להיות או צדיק או רשע או בינוני,
וכמ"ש במסכת שבת האי מאן דבמאדים יהיה שופך דמים
אר"א או מהולא (מוהל) או טבחה (שוחט) או ליסטים (רוצח) …
אבל, כאשר תעבירהו על מזלו (כלומר תכריח אותו להתנהג שלא כתכונות מזלו),
עתה ישמע לך, מיראתו אותך. אבל אח"כ בעת יוסר עולך מעל צוארו – יסור מזה.
כי אי אפשר לו לשבר מזלו!!!
ומצד שני, הרמב"ם מכנה את חכמת האיצטגנינות 'הבל ורעות רוח'
ואוסר לקבוע מהלכים לפי מהלכי הכוכבים משום 'לא תעונן'.
איך ניישב את זה?
יש שאלה בתשובת הגאונים, אדם ששואל את הגאון על דברי הגמרא המובאים לעיל,
שהרי אפילו אלה שאומרים שאין מזל לישראל, מודים שלאומות העולם יש מזל,
ואם כן, איך ניתן לבוא בתביעה על מי שרצח או גנב,
אם הוא נולד במזל כזה? מה הוא אשם???
עונה לו הגאון, שישנם שני סוגים במאמיני חכמת האיצטגנינות.
ישנם הסבורים שהמזלות קובעים את כל מהלכי העולם והאדם,
והאדם נע במהלך חייו במסלול קבוע ומתכונן מראש לפי גזירת הכוכבים,
וכל מעשה, דיבור ומחשבה שלו נגזר עליו בגזירת הכוכבים,
ואין ביכולתו לשנות, להוסיף ולגרוע מאת אשר נגזר עליו מאומה.
הלך מחשבה זה, קובע הגאון, מנוגד בתכלית לתורתינו הקדושה
ועוקר הוא לחלוטין את יסוד הבחירה החופשית, הנתונה בידי כל אדם, לבחור בטוב או ברע.
ככל הנראה התפשטה בדורו של הרמב"ם בין חכמי חכמת האיצטגנינות ההנחה
שהמזלות קובעים את כל מהלכי האדם, במסלול קבוע ומתכונן מראש לפי גזירת הכוכבים,
וזה, קובע הרמב"ם, מנוגד בתכלית להלכה.
ואולם ישנה גישה נוספת להבנת כח המזל,
וכפי שהציגה הגאון ז"ל בתשובות הגאונים הנ"ל, לפיה המזל משפיע על נטייה מסוימת בטבע האדם
ולנטותו לתאווה או מידה מסוימת, יותר או פחות מיתר בני האדם.
אך ביכולת האדם, בעל הבחירה, לכוף את נטייתו הטבעית,
הבאה לו מכח מזלו, ולהשתמש בה כרצונו.
הבנה זו עולה לכאורה בקנה אחד עם דברי הרמב"ם ב'שמונה פרקים',
המסביר ש"יתכן שיהיה בטבע מוכן אל מעלה או אל פחיתות,
בשיהיו פעולות זו קלות עליו מפעולות זולתה".
ואם כן, כשם שהרמב"ם ז"ל ביאר כן על טבע האדם,
כן ביארו חכמי האיצטגנינות את השפעת המזל על בני האדם,
וכפי שהוצגו בתשובות הגאונים, לפיהם המזל יכול לקבוע נטייה מסוימת בטבע האדם
אך ביכולת האדם, בעל הבחירה, לחנך את רצונו ולהתגבר על תאוותיו.
בקצרה – ביכולתו לבחור בין טוב לרע.
רבי יצחק ערמאה זצ"ל הקדיש בחיבורו הגדול 'עקידת יצחק'
את חלקו הראשון של שער כ"ב לבירור שאלת "איך תשאר הבחירה חפשית אף כי עיקריו תלוים במזל".
ה'עקידה' מאריך בענין כדרכו בקודש והעולה מדבריו הוא –
שאמנם נכון הוא שיש בכח המזל להטות את טבעי האדם למעלה או לחסרון,
אך לדבריו, "יד האדם תהיה תמיד על העליונה, להתנהג כפי שכלו ועל פי חפשיות בחירתו,
הן לשבר הוראות המזל ההוא בלי ספק לגמרי, או שיהפוך הוראתה אל צד וצדדים שלא תזיק, או שתועיל מעט או הרבה".
וזה השימוש העיקרי באבחון וייעוץ: להכיר ביכולות שלנו, ולבחור להשתמש בהם לטוב.
אנו מוצאים כבר אצל אברהם אבינו שהיה מגדולי האסוטרולוגים בזמנו:
הגמרא בבבא בתרא (טז, ב): "וה' ברך את אברהם בכל".
מאי בכל?… ר"א המודעי אומר "איצטגנינות היתה בלבו של אברהם אבינו שכל מלכי מזרח ומערב משכימין לפתחו".
ופירש רש"י: "איצטגנינות – חוזה בכוכבים. משכימים לפתחו – ליטול עצה ממנו".
הגמרא ביומא (כח, ב) אומרת "שאני אברהם דאיצטגנינות גדולה היתה בלבו",
ופירש רש"י: "איצטגנינות – להיות בקי בהליכות המזלות ותחילות השעות…"
החכם רבי אברהם בן רבי חייא הנשיא הוכיח מדברי חז"ל אלו
שאברהם אבינו עסק בחכמה זו, והיא חכמה אמיתית ושאין בעיסוק בה איסור,
שהרי התוה"ק מעידה על אברהם אבינו (בראשית כו, ה)
"עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורתי",
ובנדרים (לב, א) "א"ר אמי בר אבא בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו,
שנאמר "עקב אשר שמע אברהם בקולי" חושבניה מאה ושבעין ותרין".
והיינו שאברהם חי קע"ה שנים ושמר מצוות במשך עק"ב שנים.
נמצא שאברהם אבינו הכיר את כבוד קונו בהיותו בן שלש שנים
ובכל זאת עסק באיצטגנינות בשעה שהתורה העידה בו ששמר את מצוות ה'.
וכותב הראב"ח : "ומכאן נאמר על חכמת מהלכות הכוכבים שאין בה שום אשמה,
ונאמר על דברי הכלדיים, אם הם דומים לדברי חכמת הכוכבים,
שאין בה שום אשמה מן הצד אשר הם דומים בה אליה…
ונראה עוד ממנו שחכמת מהלכות הכוכבים חכמת אמת היא וראוי להחזיק בה וללמוד אותה,
מפני שהקב"ה אמר לאברהם אבינו "צא מאיצטגננינות שלך, שאין מזל לישראל",
ולא אמר "צא מאיצטגנינות מפני שאינה חכמה ולא ראיותיה אמת ולא ראויה ללמוד אותה"…
אז מה הכלל של אין מזל לישראל?
הרשב"א ז"ל, רבנו בחיי, המהרש"א והנודע ביהודה ייסדו לנו שבכח הציבור לשנות את המזל.
כאשר האדם הינו קנה אחד, יכול המזל לגבור עליו.
אך כשכל הקנים הדקים והחלושים מצטרפים יחדיו לחבילת קנים גדולה, איתנה וחזקה,
יכולים הם, בכח הכלל, לשנות את מזל היחיד למזל הציבור ולהביא לו ברכה ושפע.
לדעת רבי אשר מלוניל לאדם ישנו מזל בסיסי- והמצוות והזכויות יכולין להוסיף או לגרע ממזלו.
הקדמונים כתבו שצדיק עם מזל רע יכול למות בגזירת ר"ה עם מעט עוונות,
ורשע עם מזל טוב יכול לחיות עם מעט מצוות.
רבנו בחיי כותב שכוונת חז"ל שבני חיי ומזוני תלויים במזל היא
שניתן לבטל את השפעת המזל ע"י זכויות, אך בג' דברים אלו צריכים לצרף גם תפילה וצעקה,
וכן כתבו רבותינו ששינוי מזל בני חיי ומזוני נעשה ע"י כח התפילה והתעוררות רחמי שמים.
ולמרות שבני חיי ומזוני תלויים במזל, ברכת ה' תסייע גם לענינים אלו .
רבנו הגר"א ז"ל כתב שההולך בטוב ועושה רצון ה'
זוכה לקבל שפע מהקב"ה אף מעל המזל, ומקיימי המצוות מתעלים גם מעל מזל בני חיי ומזוני.
לסיום –
כל העניין של ישראל מעל למזל, רלוונטי כשבודקים עתידות במפת הלידה,
ורואים שם אירועים מאתגרים או קשים שצריכים לבוא על אדם,
ניתן לבטל את זה ע"י אחדות, תפילה, צדקה וצעקה.
אבל –
האסטרולוגיה היום, ובוודאי זו התואמת את ההשקפה התורנית,
כלל אינה מתיימרת לקבוע עתידות.
יותר מכך,
אנחנו מתמקדים היום בעיקר בניתוח פסיכולוגי של המפה.
בדומה לגרפולוגיה, אנחנו בודקים את תכונות האדם, האופי, כשרונות, חולשות, אתגרים וחוזקות
ולפי זה מנחים את האדם וממקדים אותו למימוש כוחולת הנפש שלו.
בנוסף, אנו בודקים פוטנציאל של תקופה, בדומה לחזאי מזג האוויר.
בודקים אלו כוחות נפש עומדים לרשות האדם בתקופה הנוכחית,
ואת מה הוא יכול לנצל כדי להתקדם בחיים.
אפשר לדמות את אבחון מפות הלידה שאנו עושים היום, לבדיקות דם.
מי עושה בדיקת דם, כי הוא רוצה לעשות בדיקת דם?
הבדיקה נעשית כדי לדייק לנפרולוג, או לרופא הילדים, לאלרגולוג או לרופא הלב.
הבדיקה מספרת מה יש בגוף,
והרופא משתמש בידע הזה כדי לכוון את האדם להגיע לבריאות.
אבחון מפת לידה נעשית כדי לספר לנו מה יש באדם.
אילו תכונות? חוזקות? יכולות? כשרונות?
מאיזה חומר הוא עשוי?
והמטרה היא, לכוון אותו איך להשתמש במה שיש, ולנצל את זה למטרות הכי טובות.
היועצת העסקית תכוון לפי המידע בכיוון העסקי,
היועצת הזוגית תוציא מהמידע את היכולות של האדם בחיי הנישואין שלו,
המטפלת הרגשית מוציאה מהמידע את המקור לבעיות הרגשיות,
והיועצת החינוכית תבין מדוע הילדה פועלת כפי שהיא פועלת, ומה צריך לעשות כדי לעזור לה.
הארכתי.
מקווה שזה מובן.
אם ביצעת את כל האתגרים בהצלחה
תקבלי גישה להשתתף בחינם
במפגש זום שיגלה לך סודות
על הבנת תהליכי המחשבה של האחר.
מתעניינת בלימודי מורפולוגיה
אבחון תווי הפנים ושפת הגוף?